Pedagog/ Psycholog


 

PEDAGOG SZKOLNY
mgr Małgorzata Truszkowska

mgr Monika Dołęga

Magdalena Kulis

 

PSYCHOLOG SZKOLNY 
mgr Kamila Chrobak

mgr Monika Dradrach

 

Imię

i nazwisko

Stanowisko/

wymiar

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Monika Dołęga

Pedagog

 

7.30- 13.30

 

 

8.00- 14.00

 

 

11.00- 17.00

 

 

8.00- 12.30

14.30- 15.30

 

9.00- 15.00

 

 

Magdalena Kulis

Pedagog

 

13.45- 16.45

 

 

 

7.30- 9.30

 

 

 

12.45- 14.45

 

 

Kamila Chrobak

Psycholog

 

 

9.50- 10.35

11.45- 13.00

 

11.45- 13.45

 

 

8.55- 9.40

12.45- 14.00

 

10.45- 14.45

 

 

Monika Dradrach

Psycholog

 

8.30- 14.30

 

 

11.30- 16.30

 

 

8.30- 12.30

 

 

12.30-17.00

 

 

8.30- 11.00

 

 

 

Zapraszają uczniów oraz rodziców na rozmowy, porady, konsultacje. Uczniom proponują pomoc pedagogiczno-psychologiczną oraz doradztwo ułatwiające rozwiązywanie przeżywanych trudności emocjonalnych i dydaktycznych. Rodzicom proponują wsparcie w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, oferują pomoc w doborze działań o charakterze wychowawczym. Zapewniają dyskrecję i życzliwość.

Strategia działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem 


 

 

Narkotykom, dopalaczom mówimy- NIE!

 

 Rodzicu zwróć uwagę!

 

Gdy dziecko, które chodzi do szkoły i dorasta:

 

  • stroni od kolegów, nie ma przyjaciół, nie wykazuje żadnych zainteresowań
  • brak mu wiary w swoje umiejętności i możliwości
  • miewa zbyt często zmienne nastroje i humory
  • jest nadmiernie opryskliwe, agresywne, wulgarne

 

istnieje duże ryzyko, że nie będzie w stanie oprzeć się narkotykom. 

 

Rodzicu!

 

  • Pamiętaj, że najlepszą ochroną młodego człowieka przed uzależnieniami jest bliski z nim kontakt
  • Naucz dziecko mówić NIE - wytłumacz mu, że oznaką dojrzałości i mądrości jest właśnie nieuleganie namowom rówieśników
  • Poszerz swoją wiedzę na temat narkotyków - łatwiej przekonasz dziecko o ich szkodliwości używając rzeczowych argumentów. Powinieneś także nauczyć się rozpoznawać sygnały ostrzegawcze wskazujące na zażywanie, by w porę zareagować oraz wiedzieć, gdzie znaleźć pomoc dla siebie i dla dziecka, kiedy pojawi się problem.

 

Sygnały ostrzegawcze: 

-        gdy dziecko niespodziewanie zmienia lub poszerza grono znajomych 

-        nagle zbyt często wychodzi z domu 

-        bardzo nieregularnie jada 

-        ma zwiększone zapotrzebowanie na pieniądze 

-        ogarnia go apatia lub senność o dziwnych porach dnia 

-        ma w swoich rzeczach jakieś małe pudełeczka, torebki foliowe z białym proszkiem, szklane, plastikowe słomki, itp. 

 

  • Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko bierze środki odurzające, nie ulegaj emocjom- ostudź nerwy, nie urządzaj dziecku awantur. Skup się na tym, by uświadomić mu na co się naraża. Dobrze przygotuj się do tej rozmowy, dzięki temu wydasz się bardziej wiarygodny i przekonujący.
  • Jeśli Twoje dziecko zostanie złapane na posiadaniu narkotyków, zostanie oskarżone o złamanie prawa i wprowadzone do akt policji. Jeśli jest w wieku między 10 a 17 rokiem życia, może stanąć przed sądem dla nieletnich.
  • Jeśli wiesz, że Twoje dziecko dzieli się ze znajomymi narkotykami w Twoim domu i nic z tym nie robisz, popełniasz przestępstwo 

 

Rodzicu! Nie jesteś sam. Pomoc oferuje Ci:

 

  •  Ogólnopolski Narkotykowy Telefon Zaufania 801 199 990, czynny codziennie od 16 do 21, połączenie płatne 0,35 zł. Ma on w nazwie narkotyki, ale można dzwonić w sprawach związanych z dopalaczami, bo działają tak samo.
  •  Państwowa Inspekcja Sanitarna - bezpłatna infolinia 800 060 800.
  •  Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Pruszkowie tel. 22 758- 68- 29, 

a także punkt konsultacyjny Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nadarzynie. 

Konsultacje udzielane są we wtorki w godz. 16.00 - 18.00 

Plac Poniatowskiego 42 (wejście od strony ronda) 

Tel. (22) 729 82 74 Pomoc udzielana jest bezpłatnie ! 

Rozpoznawanie i profilaktyka uzależnień wśród uczniów

 

  •  Niektóre fakty i mity odnośnie narkotyków i dopalaczy

 

Mit MARIHUANA JEST LEKKIM NARKOTYKIEM I NIE UZALEŻNIA

Marihuana zawiera ok. 10% tetrahydrocanabinolu, aktywnego składnika działającego na komórki mózgu. Stężenie takie zdolne jest wpływać na mózg, szczególnie człowieka dojrzewającego. Z całą pewnością uzależnia, bo osobom, które palą marihuanę, trudno jest już po paru miesiącach z niej zrezygnować.

 

Mit WYSTARCZY PRZESTAĆ BRAĆ I PRZESTAJE SIĘ BYĆ OSOBĄ UZALEŻNIONĄ 

Uzależnienie to nie tylko branie narkotyków, ale i pewne zachowania czy styl życia z tym związany, dlatego dobrze by było gdyby uzależniony przez jakiś czas uczęszczał na terapię lub przebywał w ośrodku, gdzie uczy się radzenia sobie z problemami i własnymi uczuciami.

 

Fakt KAŻDY NARKOMAN WZIĄŁ KIEDYŚ PIERWSZY RAZ MÓWIĄC, ŻE NIC SIĘ NIE STANIE!

 

Fakt WYPALENIE JEDNEGO JOINTA SZKODZI PŁUCOM TAK JAK MNIEJ WIĘCEJ WYPALENIE 2,5 PAPIEROSA Z TYTONIU 

 

  •  Cechy działania dopalaczy 

Dopalacze zaburzają kilka układów, działają bardzo szybko i intensywnie, ale krócej od narkotyków. Są obserwowane nawroty.

 

  •  Zachowania ryzykowne (czynniki ryzyka) zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów to: palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, używanie narkotyków, dopalaczy, zachowania agresywne i przestępcze, porzucenie nauki szkolnej, ucieczki z domu
  •   Czynniki chroniące, zwiększające odporność na działanie czynników ryzyka to: przede wszystkim silna więź emocjonalna z rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, regularne praktyki religijne, poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych, przynależność do pozytywnej grupy.
  • Strategie profilaktyczne: 
  1. Informacyjna- dostarczanie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych
  2. Edukacyjna- pomoc w rozwijaniu kompetencji psychospołecznych
  3. Alternatywna- stwarzanie możliwości angażowania się w działalność pozytywną
  4. Interwencyjna- pomoc w rozwiązywaniu problemów oraz wspieranie w sytuacjach kryzysowych 

 

  •  Uzależnienie- kiedy możemy o nim mówić? 

Mówimy o nim wówczas, kiedy w ciągu ostatniego roku wystąpiło łącznie co najmniej 3 objawy: 

  1. Silne pragnienie przyjmowania substancji lub poczucie przymusu jej przyjmowania
  2. Trudności w kontrolowaniu przyjmowania substancji
  3. Występowanie zespołu abstynencyjnego- fizjologiczne objawy stanu odstawienia
  4. Podwyższenie poziomu tolerancji przyjmowanej substancji
  5. Narastające zaniedbywanie np. zainteresowań
  6. Przyjmowanie substancji mimo wiedzy o jej szkodliwych następstwach 

 

  •  Symptomy zmian w zachowaniu ucznia, sugerujące zażywanie środków psychoaktywnych: unikanie kontaktu z rodziną, zaniedbywanie nauki szkolnej, znaczące zmiany w sferze emocjonalnej, poznawczej i fizycznej, akcesoria narkotykowe: kadzidełka, fifki, opalone sreberko; używanie slangu narkotykowego, zmiana towarzystwa, ale dziecko nie przyprowadza znajomych do domu 

 

  •  Niechemiczne sposoby rozpoznawania działania narkotyków i dopalaczy Przy normalnej reakcji źrenicy na światło średnica źrenicy wynosi 4-6 mm. Po zażyciu np. marihuany źrenica jest rozszerzona, występuje opóźniona reakcja oka na światło. Szałwia meksykańska- źrenica mocno zwężona, opadanie powiek.

 

Opracowanie na podstawie materiałów ze szkolenia prowadzonego przez p. Joannę Nowak- psychologa ze Stowarzyszenia na rzecz dzieci i młodzieży „Abeon” w Siedlcach.

 

 Małgorzata Truszkowska- pedagog w SP w Nadarzynie

 

 

 

Zachęcam do zapoznania się z informacjami na stronach: 

 

www.saferinternet.pl

www.wylogujsie.org

www.narkomania.org.pl