Logopeda


 

„Na początku było słowo... " ( Jan, 1,1 ).

 

Logopedia(z gr. logos-słowo, phedos-nauka) zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową.

Czy twoje dziecko wymaga pomocy logopedycznej?

Lista niepokojących objawów, które powinny zwrócić uwagę rodzica:

  • niewyraźna, bełkotliwa mowa,
  • nieumiejętność wymówienia niektórych głosek,
  • zastępowanie głosek dźwięcznych bezdźwięcznymi odpowiednikami,
  • wsuwanie języka podczas mówienia między zęby,
  • mówienie przez nos (jak przy katarze),
  • słabsze opanowanie języka niż rówieśnicy,
  • zacinanie się, jąkanie.

Zaburzenia mowy mogą być różne, od drobnych nieprawidłowości w wymawianiu głosek po ciężkie wady, które utrudniają kontakt z otoczeniem. Prawidłowy rozwój mowy przebiega etapami, w których występują pewne cechy charakterystyczne dla danego wieku:

  • dziecko 5-letnie: około 50 % dzieci nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż, r zastępując je innymi głoskami.
  • dziecko 6-letnie: około 20% dzieci nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż, r zastępując je innymi głoskami.
  • dziecko 7-letnie: wymowa powinna być prawidłowa. Wszystkie głoski mówione prawidłowo, czysto, bez zniekształceń, bez zastępowania przez inne głoski.

Wady wymowy

Do najczęściej występujących wad wymowy wymagających interwencji logopedy zaliczamy:

  1. Sygmatyzm (seplenienie) – polega na nieprawidłowej artykulacji spółgłosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, ć, dź.
    Rozróżnia się kilka podstawowych rodzajów seplenienia:
  • mogisygmatyzm – polega na opuszczaniu dźwięków,
  • parasygmatyzm – polega na zastępowaniu jednych głosek innymi (np. sz, ż, cz, dż s, z, c, dz),
  • seplenienie międzyzębowe – w czasie wymowy głosek język wsuwa się między zęby, wada ta nie ustępuje samoistnie, lecz wymaga wielu ćwiczeń z terapeutą.
  • seplenienie boczne – podczas wymowy język ułożony jest niesymetrycznie, dźwiękom towarzyszy nieprzyjemne brzmienie,
  • sygmatyzm nosowy – przy artykulacji głosek powietrze wydostaje się przez nos
  1. Rotacyzm (reranie) - polega na nieprawidłowej realizacji głoski r. Przyczyną nieprawidłowej wymowy głoski r może być między innymi niska sprawność języka, budowa anatomiczna języka (np. zbyt krótkie wędzidełko), obniżony poziom słuchu, słaba zdolność koncentracji uwagi na dźwiękach mowy.
  2. Ubezdźwięcznianie - polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie bez drgań wiązadeł głosowych (b-p, w-f, g-k, d-t, ż-sz, z-s, ź-ś, dz-c, dź-ć). Przyczyny bezdźwięczności to: zaburzenia słuchu fonematycznego, słaba motoryka narządów artykulacyjnych- wargi i policzki są wiotkie, mała pojemność klatki piersiowej.
  3. Nosowanie – zaburzenie artykulacji oraz zaburzenia barwy głosu, mówienie z nieprawidłowym poszumem nosowym.
  4. Nieprawidłowa wymowa głosek k, g – głoski te najczęściej zastępowane są głoskami t, d, co jest wynikiem nieprawidłowej pracy języka.
  5. Jąkanie - zaburzenie płynności, tempa i rytmu mówienia spowodowane nadmiernym napięciem mięśni oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych.

Jakie są przyczyny wad wymowy?

  • zmiany anatomiczne aparatu mowy, np. nieprawidłowa budowa języka, wada zgryzu, rozrost trzeciego migdałka, skrzywienie przegrody nosowej;
  • niska sprawność języka, warg, żuchwy;
  • nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu, np. niedosłuch;
  • brak zainteresowania mową innych,
  • niesprzyjające warunki uczenia się.

Od czego zależy skuteczność terapii logopedycznej?

  • rodzaju wady wymowy,
  • sprawności aparatu mowy,
  • prawidłowej kompleksowej diagnozy,
  • wczesnego rozpoczęcia terapii,
  • systematyczności uczęszczania na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu,
  • aktywnego, świadomego udziału w terapii zarówno dziecka jak i rodzica.

 

Główne zadania logopedy szkolnego:

  • dokonywanie diagnoz logopedycznych,
  • tworzenie programów terapii logopedycznej uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów,
  • działania w zakresie profilaktyki logopedycznej,
  • prowadzenie terapii logopedycznej,
  • motywowanie dzieci do działań niwelujących zaburzenia artykulacyjne,
  • wzmacnianie wiary uczniów we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny,
  • wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z wadą wymowy,
  • prowadzenie ćwiczeń wspomagających terapię zburzeń komunikacji werbalnej,
  • utrzymywanie współpracy z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem.

 

  

Jestem do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku:

 
 

Aleksandra Stawicka: 

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

 11.50 – 15.30

9.50 - 15.30

11.50 – 15.30

11.50 – 15.30

11.50 – 14.35